بهادر مالکی متولد هشتم اسفند 1361 است
و ورودی سال 1381 دانشکده هنر دانشگاه تهران است و لیسانس تئاتر عروسکی
دارد. او از سال 1385 وارد تلویزیون شد و اکثر کارهایش عروسکی بوده، از
جمله مجموعههای «من و بابام و باباش» و «مخ آبادیها»، که در دومی به جای
شخصیت «مخ نشاط» صحبت میکرد. او صداپیشه «فامیل دور» است، شخصیت محبوب
مجموعه «کلاه قرمزی 90» و «کلاه قرمزی 91» که هر دو در طول تعطیلات نوروز
روی آنتن شبکه دو رفتند و مخاطبان بسیاری داشتند. موفقیت این مجموعه
بهانهای شد تا گپی کوتاه با مالکی بزنیم.
چطور شد که با تیم «کلاه قرمزی» همراه شدید؟
همکاری
من با این گروه با مجموعه «کلاه قرمزی 90» شروع شد. من در دانشگاه شاگرد
خانم مرضیه محبوب (طراح عروسکهای مجموعه ) بودم. از طرفی امیر سلطاناحمدی
(عروسکگردان «پسرعمهزا») هم از دوستان قدیمی من است. گروه برای مجموعه
سال 1390 شخصیتهای جدیدی داشت و دنبال صداپیشه بودند، به سفارش دوستان من
هم برای تست صدا به گروه اضافه شدم. خانم محبوب کارهای مرا دیده بودند و به
من لطف داشتند. این شد که سر تمرینات برای شخصیتها تست صدا زدم و شخصیت
«فامیل دور» به من رسید.
ایده شخصیت «فامیل دور» از چه کسی بود، ایده وسواس به کلمه «در» از کجا آمد؟
شخصیت
«فامیل دور» در این حد بود که آقای ایرج طهماسب گفتند «فامیل دور» آدمی
است که یک لباس نگهبانی تنش است، یعنی مراقب درها است. کم کم در تمرینات و
بداههپردازیهایی که می کردم این شخصیت شکل گرفت و پخته شد. اغلب چیزها
بداهه آمدند. براساس موقعیتهایی که آقای جبلی و طهماسب میگفتند بداهه کار
میکردیم تا به یک کلیت برسیم. در همین تمرینات بود که شکل خنده و گریه
شخصیت و تمامی خصوصیات او درآمد.
به نظرتان چرا «فامیل دور» تا این میزان بین بینندگان مجموعه محبوب است؟
راستش
به نظرم موفقیت کلی مجموعه به این برمیگردد که زندگی در آن جریان دارد و
خالص است. با صداقت ساخته شده و به قول معروف چون از دل برآمده بر دل
مینشیند. دلیل دیگر این است که شخصیتها درآمدهاند، شخصیتها با اینکه
عروسک هستند اما همگی زنده هستند. ما پس از مدتی که از تمرین گذشت
میدانستیم هر شخصیت در هر موقعیت چه عکسالعملی نشان میدهد و همین باعث
میشود بیننده حس نکند عروسک میبیند، بلکه احساس کند دارد یک انسان واقعی
را میبیند.
از راست به چپ، محمد بحرانی (صداپیشه ببعی)، بهادر مالکی (صداپیشه فامیل دور) و حمید جبلی (نویسنده و صداپیشه کلاه قرمزی و پسرخاله)
در پرداخت شخصیت «فامیل دور» از چه چیزهایی کمک گرفتید؟
از
سه چیز بسیار کمک گرفتم. یکی آدمهای دور و بر خودم، یکی خاطراتم و دیگری
خودم. «فامیل دور» خیلی شبیه خودم است. باقی چیزها همانطور که گفتم در
تمرینات و بداههپردازیها شکل گرفت، مثل ضربالمثل «نخوردیم نون گندم» یا
تکه کلام «سال نو مبارک، هر روزتان نوروز...». چون آقای طهماسب گفته بودند
کار «فامیل دور» نگهبانی از در است من هم به این کلمه حساس بودم، هر جا
کلمه «در» میشنیدم، دقتم بالا میرفت و اگر نکتهای داشت آن را در خاطرم
نگه میداشتم تا بعدا از آن استفاده کنم. مثلا شوخی «بعضی از درها که در
نیستند و پشتشان هیچ چیزی نیست» از همین نقاشی درهای کلبه روی دیوار
اتوبانها آمده است. کلا ناخودآگاهم با «در» درگیر شده است.
به نظر شما عروسکگردان چه نقشی در شکلگیری شخصیت دارد؟
همه
چیز این کار دوجانبه است. هم عروسکگردان در خلق این شخصیت نقش دارد و هم
صداپیشه. در واقع در طول تمرینات یک هماهنگی ذهنی، یک جور تلهپاتی بین
عروسکگردان و صداپیشه شکل میگیرد. تمرین برای همین است دیگر. گاهی
عروسکگردان با یک حرکت به من اشارهای می کند و من آن را ادامه میدهم،
گاهی هم برعکس. به نظرم هر دو نفر به یک اندازه در خلق شخصیتها نقش دارند.
«کلاه قرمزی 91» و شخصیت «فامیل دور» با استقبال گسترده مخاطب همراه شدند. خودتان توقع چنین انتظاری از مخاطبان داشتید؟
راستش
آدم باید از خودش انتظار کار خوب داشته باشد، من هم چنین انتظاری داشتم.
خوشبختانه مردم از مجموعه استقبال کردند و انتظار من برآورده شد. نکته جالب
برای من این است که سعی کردیم با مجموعه احساس تماشاگر را قلقلک بدهیم.
سعی کردیم حسی را به او منتقل کنیم. این چیزی است که آقای طهماسب و جبلی هم
در پشت صحنه روی آن تاکید داشتند، اینکه تکراری نباشیم. برخورد آقای
طهماسب و جبلی با عروسکها در پشت صحنه مثل برخورد یا یک آدم واقعی است.
همه این چیزها دست به دست هم میدهند تا مجموعه به این چیزی که میبینید
ختم شود. شاید جذابیت سریال برای مخاطبان گروههای مختلف سنی در این است که
هم عروسک بچه داریم هم بزرگسال.
«فامیل دور» کدام یک از شخصیتهای مجموعه را بیش از همه دوست دارد؟
از همه بیشتر آقای مجری را دوست دارد.
تفاوت این کار با «کلاه قرمزی 90» در چیست؟
مجموعه
امسال را برخلاف پارسال خیلی فشرده کار کردیم. از اوایل اسفند تمرینات
شروع شد و فکر 22 کنم اسفند بود که ضبط شروع شد و تا 11 فروردین سر کار
بودیم، آن هم هر روز از ساعت 12 ظهر تا 12 شب. در انتها باید بگویم از
اینکه با این گروه همکاری کردم خوشحالم، از اینکه با آقای طهماسب و جبلی و
خانم محبوب و دنیا فنیزاده (عروسکگردان «کلاه قرمزی») کار کردم بسیار
خوشحالم، واقعا در کار خود استاد هستند و من هر روز از آنها چیزی یاد
میگرفتم.
راستی از «دور» چه خبر؟
(میخندد) در همان «دور» مانده است تا فامیل دور کار کند و خرج زندگی دربیاید!
اگر
دختر جوان، دارای قد بلند و قوی هیکل باشد و همچنین از خانواده آبرومند و
محترم نیز باشد، داماد باید 200 راس گاو مهریه بدهد ولی در مقابل مراسم
ازدواج بسیار ساده برگزار می شود.
معمولاً در سودان وقتی دختر به سن "سیزده سالگی" رسید مورد توجه خواستگاران
قرار می گیرد؛ در این سنن دختران کمتر از خانه خود خارج می شوند و این به
معنای آن است که به سن ازدواج رسیده است و می توان برای خواستگاری آن دختر
پیش قدم شد.
به گزارش ایرنا، مراسم ازدواج در سودان دارای آداب و
رسوم سنتی خاص به خود است که برخی از این رسوم با گذشت زمان، جهانی شدن،
توسعه تکنولوژی و پیشرفتهای علمی تحت تاثیر قرار گرفته و یا از بین رفته
است اما این رسوم همچنان در روستاها و شهرستانها کماکان پابرجاست و هنوز
جایگاه خود را از دست نداده است.
مراسم خواستگاری در سودان مقدمات فراوانی دارد که خانواده داماد و عروس باید نسبت به آنها آگاهی و اطلاّع داشته باشد.
قاعده
کار بدین شکل است که ابتدا یک نفر از خانم های خانواده داماد برای آگاهی
از خصوصیات دختر شروع به تحقیق و پرس وجو می کند و چنانکه فرد مناسبی برای
ازدواج پیدا کرد، به اطلاع خانواده داماد می رساند.
پدر داماد موضوع
را با پدر عروس در میان می گذارد و خانواده دختر هم برای مشورت و تحقیق
چند هفته ای فرصت می خواهند. آنها بعد از مشورت با بزرگان فامیل در صورتی
که از بین بستگان دختر، کسی برای ازدواج دختر پیش قدم نشده باشد موافقت خود
را اعلام می دارند. این موافقت با عبارت معروف "مبارک و هزار مبارک، دختر
به شما دادیم تا دختر شما و همسر پسرتان بشود" بیان می شود.
** فتح الخشم
بعداز
اینکه خانواده عروس موافقت خود را اعلام کرد ، برای احترام به "مادر عروس "
مبلغی قابل توجهی پول بعنوان هدیه پرداخت می شود، که به این رسم "فتح
الخشم" یا همان "زیر لفظی" گفته می شود.
خانواده داماد هم چیزی به
نام"شیله" برای خانواده عروس تقدیم می کنند و آن مبلغی است که به عنوان
"مهر عروس" تعین می شود و شامل البسه، عطر، طلا و تمام مواد اولیه یک زندگی
مشترک است.
بعد از "شیله" مراسم روز عقد را تعیین می کنند و دختر
به مدت سه ماه در خانه و در یک اتاق مخصوص حضور دارد و به هیچ جا نمی رود.
در اعتقادات سودانی ها بهتر است دختر از خانه بیرون نرود چرا که امکان دارد
به "چشم زخم "دچار شود.
** شمله و دخان
برای
آماده شدن دختر برای روز عروسی، حفره عمیقی یک متری در داخل یکی از اتاق
ها منزل عمه یا خاله عروس آماده می کنند که داخل حفره ،یک ظرف سفالی بزرگ
گذاشته می شود؛ در داخل این ظرف مقداری از چوپ "طلح و شاف" (یک نوع چوبی که
بوی بسیار مطبوع و خوشی از آن منتشر می گردد) گذاشته می شود و روی آن
،آتشی نرم می ریزند. در این هنگام عروس می بایست لباس های خود را عوض کند و
یک پارچه پشمی که هوا از آن خارج نشود،دور خود بپیچد و بر روی حفر می
نشیند.
به این پارچه "شمله " می گویند. بعد تمام بدن عروس را به
روغن مخصوص آغشته و به مدت دو ساعت او را در آن حالت نگه می دارند. دودی که
از چوبهای "طلحه و شاف" متصاعد می شود، "دخان" نامیده می شود و به عنوان
حمام بخار، برای نرم و لطیف کردن بدن به کار برده می شود.
** لخوخه و خمره
عروس
می بایست بدن خود را به آرد ذرت و روغن و آب آغشته نماید که به آن"لخوخه "
می گویند. در خلال این مدت مادر و بستگان عروس عطر ویژه عروسی تهیه می
کنند که آن عطر، برگرفته از عنبر، صندل و غیره است که آن را "خمره " می
نامند.
سپس خمیری از آرد ذرت آماده می کنند و روی آن حفره ، که قبلاً ذکر شد، می کشند.
"دلکه"
هم ظرف مخصوصی است که چوبهای " طلح و شاف" که کوچک شده در درون آن می
ریزند تا به مدت سه روز در آن حالت بماند و رنگش قهوه ای تیره شود.
سپس
با عطرهای مخصوص که از عصاره چوپ صندل ، مشک ، محلب (دانه های زرد رنگ و
خوش بو) و "ضفره" است همه را با هم مخلوط می کنند و بعد آنرا در قوطه های
شیشه ای می ریزند تا آهسته عطر خالص از آن گرفته شود. سپس آن را با کرم
مخصوص مخلوط می کنند.
این عمل در تمامی مراسم های عروسی برای نو
عروس انجام می شود زیرا سودانی ها عقیده دارند "حمام بخار" گرفتن و استفاده
از "آرد ذرت" همراه با معطرات ذکر شده باعث می شود، عروس در مقابله با
بیماری های گوناگون و همچنین بدنیا آوردن فرزند قوی و استوار باشد.
** حنا بندان
در
مراسم جشن "حنا بندان" سفره ای پهن می شود و"حنا" را در درون یک بشقاب
چینی در حالی که یک یا دو شمع بر روی آن روشن است، مهیا می سازند.
سپس
قرآن و سه کاسه از عطرهای محلی ، شیرینی، کیک و یک تسبیح مخصوص که نامش
"یسر" است بر سر سفره قرار می دهند. بعد آرایشگر بردست و پاهای عروس نقش
های بسیار زیبایی از گل و ریحان می ترسیم می کند.
اتاق عروس با شاخه
ای از درخت نخل سبز ،تخت خوابی بزرگ با چوپ های نفیس و فرش قرمز رنگی که
در زیر آن پهن شده، مزین می شود و عروس با لباس سودانی قرمز رنگ که به آن
"ثوب" می گویند، بر روی آن می نشیند. جلوی عروس یک میز که روی آن سینی
بزرگی با گل های سرخ و کاسه حنای خیس شده گذاشته می شود که به آن سینی
"صینیه الجرتق" می گویند.
در این مراسم دوستان عروس برایش آوازهای
مخصوص می خوانند مانند عدیله ، بیضاء یا ملائکه سیری معاه (یعنی ان شاء
الله فرشتگان شما را به خانه خوشبختی بدرقه کنند)
دو روز مانده به
آیین عروسی " حنا بندان" برای داماد نیز برگزار می شود که در آن داماد لباس
ملّی "جلابیه به همراه شلوار بلند و کفش سفید می پوشد و ساق دوشان او
مراسم گل افشانی را آغاز می کنند. (جمع آوری پول برای هزینه های داماد)
هرکس برحسب قرابت فامیلی خود سهمی را می گذارد و نام او را در دفتری که
"الکشف لقب" دارد، ثبت می کنند.
** مراسم عقد
مراسم
عقد در خانه داماد برگزار می شود که در این هنگام چندین گوسفند و گوساله
قربانی ذبح می شود و مهمانی بزرگ برای این مناسبت تدارک دیده می شود.
مراسم
عقدکنان معمولاً بعد از نماز مغرب در نزدیکترین مسجد به خانه داماد برگزار
می شود. بعد از تمام شدن مراسم عقدکنان، مردها با شلیک تیر به هوا و زنان
هل هله کنان بین مردم حلوا و شیرینی پخش می کنند و عروس و داماد را با سلام
و صلوات و آرزوی زندگی خوب و سالم تا نزدیکی خانه شان همراهی و بدرقه می
نمایند.
امروزه این گونه مراسم بیشتر در روستاها و مناطق خارج از
شهرهای بزرگ سوردان انجام می شود. در مراسم عروسی در شهرهای بزرگ، اول و
آخر کوچه را با داربست و پارچه های رنگی که به آن "سایبان" گفته می شود،
مزین می نمایند و تمامی اهل فامیل و دوستان و همسایگان را به این مراسم
دعوت می کنند.
امری که در عروسی های مردم عامه بیشتر طرفدار دارد،
دعوت از گروه های موسیقی است که برنامه آنها تا پاسی از شب ادامه پیدا می
کند. البته محل زنان و مردان از یکدیگر جدا است.
** 200 گاو مهریه
ازدواج
در مناطق جنوبی سودان تا حدودی با مناطق شمالی فرق دارد. یعنی برگزاری
مراسم اسلامی در جنوب انجام نمی شود و خانواده داماد برای انتخاب همسر
برحسب مقتضیات دختر باید به خانواده عروس گاو( به عنوان مهریه) بدهد.
اگر
دختر جوان، دارای قد بلند و قوی هیکل باشد و همچنین از خانواده آبرومند و
محترم نیز باشد، داماد باید 200 راس گاو مهریه بدهد ولی در مقابل مراسم
ازدواج بسیار ساده برگزار می شود.
در سودان ازدواج با بیش از یک زن
مرسوم است و اگر مردی توانایی و استطاعت مالی خوبی داشته باشد، می تواند تا
4 همسر برگزیند و همه آنها را در یک منزل بزرگ که دارای اتاق های زیادی
است، زندگی می کنند.
قانون طلاق در میان آنها بسیار سهل و بدور از
تشریفات دادگاه و مشکلات آن است لذا مساله طلاق بیشتر زمانی رخ خواهد داد
که مشکل اساسی بوجود آمده باشد.
تونى یعقوب طراح لباس لبنانى براى احلام خواننده ى معروف عرب که یکى از سه داور مسابقات "اراب آیدل" یا "محبوب عرب" بود، پیراهنى دوخت که ارزش آن 7 برابر ارزش لباس عروسى شاهزاده کیت میدلتون بوده است.به گزارش... |
تونى یعقوب طراح لباس لبنانى براى احلام خواننده ى معروف عرب که یکى از سه داور مسابقات "اراب آیدل" یا "محبوب عرب" بود، پیراهنى دوخت که ارزش آن 7 برابر ارزش لباس عروسى شاهزاده کیت میدلتون بوده است.
به گزارش انتخاب به نقل از سایت العربیه، این خواننده که نام کاملش احلام على الشامسى است. در حال حاضر یکى از ثروتمند ترین خوانندگان خاورمیانه و جهان عرب به شمار مى آید. پدر او اماراتى و مادرش بحرینى است.
لباس ویژه اى که احلام در آخرین مراسم از سرى برنامه هاى "اراب آیدل" پوشیده بود، بر تن این خواننده خوش درخشید. این لباس که 7 برابر لباس عروس دربار بریتانیا (همسر شاهزاده ویلیام نوه ى ملکه) قیمت داشته است، 1 میلیون و 300 هزار ریال قطرى (معادل 360 هزار دلار امریکا) خرج برداشت.
تونى یعقوب طراح بین المللى لباس گفته بود که احلام یک سرى الماس دارد که مى خواهد در لباس آخرین شب برنامه "محبوب عرب" یا "اراب آیدل" بکار برد و بپوشد.
این طراح مى گوید پارچه ى استفاده شده همرنگ الماسها است و از نوع "جاکوب شلفرت" مى باشد که ساخت سوئیس است. ضمناً کاشت الماسها بر لباس با لیزر صورت گرفته است.
طبق اخبار منتشره بیش از 40 قیراط الماس خالص و صاف و انواع دیگرى از جواهرات گرانقیمت در تهیه ى این لباس بکار رفته است.
اظهار نظرهاى پرتنوعى که در وبگاههاى اجتماعى در این زمینه منتشر شده است، نشان مى دهد که این لباس کمتر از خود برنامه ى "اراب آیدل" خبرساز و بحث برانگیز نبوده است.
شایان ذکر است برگزاری مراسمات لهو و لعب و خوشگذرانی و ولخرجی های افسانه ای در حالی است که ملت های عرب بخاطر قیام علیه حکومت های خودکامه و وابسته خود در سختی ها و رنج های فراوانی بسر می برند.
اتحادیه بین المللی فدراسیونهای دوومیدانی (IAAF) اواخر ماه میلادی جاری، لیست برترین دوندگان ماه مارس را منتشر کرد که ابراهیم رحیمیان هفتمین المپیکی ایران نیز برای نخستین بار در تاریخ دوومیدانی کشورمان وارد این لیست شد. ایسنا: ابراهیم رحیمیان اواخر اسفندماه سال جاری موفق شد در مسابقات پیاده روی 20 کیلومتر قهرمانی آسیا در شهر نومی سیتی ژاپن با کسب زمان یک ساعت و 24 دقیقه و 1 ثانیه هفتمین سهمیه المپیک دوومیدانی ایران را به ارمغان آورد.
شایان ذکر است، برای اولین بار در تاریخ دوومیدانی ایران است که یک ورزشکار در ماده پیاده روی راهی المپیک میشود و در جمع برترین ورزشکاران دوومیدانی جهان قرار بگیرد.
مرتفع ترین پایتخت جهان
مرتفع ترین پایتخت جهان، شهر لاپاز، در بولیوی است.
این شهر 12 هزار پا از سطح دریا ارتفاع دارد
بلندترین صدای جهان
بلندترین صدای جهان، صدای گردش زمین به دور خودش می باشد
و آنقدر شدید است که اگر ما بشنویم فورآ خواهیم مرد. بلندترین شمع جهان در نمایشگاه استکهلم در سال 1897 به نمایش گذاشته شد
که ارتفاعش 24/38 متر و قطرش 2/59 متر بود.
ساختمان 100 طبقه موسوم به جان هنکاک سنتر در شهر شیکاگو، با 343/5 متر ارتفاع، بلندترین مجتمع آپارتمانی در جهان به شمار می رود.
بلندترین ساختمان بانک
ساختمان 72 طبقه فرست بانک تاور
بانک مونترال در شهر تورنتو در کانادا با 284/98 متر ارتفاع، بلندترین ساختمان بانک در دنیا است. زیباترین و بلندترین ساختمانها
ساختمان های شهر نیویورک در کشور آمریکا،
زیباترین و بلندترین ساختمان های جهان معرفی شده اند.
بلندترین کوه های جهان
عموما فکر می شود که بلندترین کوه های جهان در تبت قرار دارد . ولی اگر خاطرات مسافران به قطب جنوب بررسی شود، آنان از کوه هایی صحبت کرده اند که بسیار بلندتر از اورست است .
بلندترین بادگیر
بلندترین بادگیر در ایران در شهرستان ابرکوه در استان یزد قرار دارد. این بادگیر زیبا به صورت یک بادگیر بزرگ در پایین و یک بادگیر کوچکتر برروی آن می باشد.
این بادگیر در خانه آقازاده قرار دارد و مربوط به عصر قاجار می باشد.
بلندترین جرثقیل سیار
جرثقیل 810 تنی مارک "روزن کرانزک 10001" بلندترین جرثقیل سیار در جهان است.
قدرت بالابری ( حداکثر وزن بار ) آن 984 تن و طول بازوی متحرک آن 202 متر است.
بلندترین طناب
برای مسابقات طناب کشی که در جشنواره سالانه ناهاسیتی ( در اوکیناوای ژاپن ) در اکتبر 1995 برگزار شد، طنابی به طول 172 متر و قطر 1/54 متر از الیاف گیاه برنج تهیه گردید.
وزن این طناب عظیم الجثه 26/73 تن بود.
درباره خودم
لوگوی وبلاگ
منوی اصلی
صفحه نخست
پست الکترونیک
صفحه ی مشخصات
خانگی سازی
ذخیره کردن صفحه
اضافه به علاقه مندیها
نوشته های پیشین
خرداد 1388
تیر 1388 مرداد 1388 شهریور 1388 مهر 1388 آبان 1388 آذر 1388 دی 1388 بهمن 1388 اسفند 1388 فروردین 1389 اردیبهشت 1389 خرداد 1389 تیر 1389 تیر 89 شهریور 89 مهر 89 آبان 89 آذر 89 دی 89 بهمن 89 اسفند 89 فروردین 90 اردیبهشت 90 خرداد 90 تیر 90 مرداد 90 شهریور 90 مهر 90 آذر 90 اسفند 90 فروردین 91 خرداد 91 تیر 91 شهریور 91 مهر 91 آذر 91 بهمن 91 اردیبهشت 92 اسفند 91 تیر 92 آبان 92 آذر 92 اسفند 92 لوگوی دوستان
لینک دوستان
آمار وبلاگ
بازدید امروز :12
بازدید دیروز :8 مجموع بازدیدها : 504978 خبر نامه
موسیقی وبلاگ
جستجو در وبلاگ
|